Forumindex
Författare Meddelande
<  Allmänt boksnack  ~  Tips på ungdomslitteratur?!
InläggPostat: sön apr 09, 2006 12:20 am  Svara med citat
Enyam
Ettagluttare
Ettagluttare

Glömde ändå Katarina Kieri; Ingen grekisk gud, precis och Dansar Elias? Nej

och så Sandor slash Ida av Sara Kadefors.

Och självklart Peter Pohl. Många tonåringar läser också Jonas Gardells böcker.

Är det "bara" för förkovring du ska läsa? Kul hur som helst!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: sön apr 09, 2006 3:14 am  Svara med citat
Cougar
Ettagluttare
Ettagluttare

Tobias skrev:
Liftarens .. har jag redan läst (mer än en gång ..), Gripes böcker håller alltså, det är lite kul att veta. Skuggan över stenbänken har jag också läst för inte så länge sedan, men resten av serien kanske också vore nåt.

Vad är Tvillingarna? Jag kommer ihåg Tvillingdeckarna av Sivar Alrud (tror jag) från lågstadietiden, men det kan ju knappast var dem ni menar?

TV-serien med Åshöjden har jag aldrig behövt titta på :P


Tvillingböckerna är ingenting som du ska läsa. Det är ren skit men alldeles och många unga tjejer läser dem. Handlar om ett perfekt blont och blåögt tvillingpar i en amerikansk perfekt rik familj.

Gripe håller absolut! Vissa ungdomar intresserar sig för Virginia Wolff också... Och säkerligen de nya Sagan om ringen-böckerna, den äldre versionen också förstås.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
InläggPostat: sön apr 09, 2006 10:16 am  Svara med citat
Tobias
Fiskespö!
Fiskespö!

Avek skrev:
Glömde ändå Katarina Kieri; Ingen grekisk gud, precis och Dansar Elias? Nej

och så Sandor slash Ida av Sara Kadefors.

Och självklart Peter Pohl. Många tonåringar läser också Jonas Gardells böcker.

Är det "bara" för förkovring du ska läsa? Kul hur som helst!


Sandor slash Ida har jag redan läst (Kurslitteratur :p ) Dansar Elias? Nej! också. Däremot var Pohls Janne min vän slutsåld överallt, annars hade den varit given (ska fanimig få tag på den ändå ... )

Förkovring .. mjo, nåt sånt. Jag måste ju ha läst de böcker jag rekommenderar till mina framtida elever och eftersom jag går en kurs just nu som är hur jävla bra som helst har jag förstått att jag måste läsa mer sådant. Dessutom kan ju "ungdomslitteratur" vara jävligt bra Smile

Cougar: Jag har läst nya versionen av Ringtrilogin, och den översättningen är fan så mycket bättre än Ohlmarks, fast man är ju så van och inkörd på vissa namn och begrepp så det kommer säkert ta ett tag innan jag förmår uppskatta den till fullo :/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
InläggPostat: sön apr 09, 2006 6:16 pm  Svara med citat
Enyam
Ettagluttare
Ettagluttare

Janne, min vän är så bra!

Vi är lite i samma sits då, du och jag. Själv gillade jag Annika Thors böcker om de judiska flyktingflickorna, eller jag har bara läst första, En ö i havet. Vet inte riktigt hur poppis de är, men tror att hon har en trogen läsarkrets. Sen finns ju Per Nilsson också, har inte läst, men får för mig att han tilltalar de lite mer läsvana.

Populära ungdomsböcker är ju annars hemsk-verklighet-böcker; Pojken som kallades Det (Pelzer), Glöm att ni har en dotter, Slav. Och så Torey Hayden som väl inte är verklighet? men kan kännas så.

Nu ska jag sluta! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
InläggPostat: sön apr 16, 2006 7:57 am  Svara med citat
kaylee
Dagisunge
Dagisunge

Pueben skrev:


Om du vill ha lite seriösare ungdomslitteratur kan du annars kolla upp Douglas Coupland.



Måste bara påpeka att Douglas Coupland inte är ungdomslitteratur (sen att ungdomar läser honom är ju en annan sak, jag läste Vilhelm Moberg när jag var tio men inte skrev han ungdomslitteratur för det Smile ) Däremot är han väldigt bra, så läs vetja!

Philip Pullmans Den mörka materian-trilogin vill jag rekommendera. Per Nilsson skriver bra ungdomsböcker också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)

Nästa ämne
Föregående ämne
Sida 2 av 2
Gå till sida Föregående  1, 2
Forumindex  ~  Allmänt boksnack

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet


 
Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet




Powered by phpBB and NoseBleed v1.09
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005